fredag 13 mars 2015

Uppmärksamhet för min artikel om cykelhjälmar


Hurra, jag fick en artikel om cykelhjälmar publicerad i Trafiktekniska föreningens tidskrift Reflexen! Jag fick också äran att få skriva en sammanfattning på engelska till Europeiska cyklistförbundets hemsida, som fått 2780 delningar fram till 19 mars. ECF är en paraplyorganisation för cykelförbund, och Cykelfrämjandet är med. Även norska Sykkelbynettverket gjorde en nyhet av min artikel.

I artikeln skriver jag att ökat bruk av cykelhjälm inte har gett avtryck i statistiken. Skador mot huvudet minskar fortare än andra skador, men samma utveckling syns hos fotgängare och bilister.

Reflexen 2015-1. Trafiktekniska föreningen

What happens when you mandate helmet-wearing among young Swedish cyclists? European Cyclists' Federation

Lite effekt av økt hjelmbruk blant barn? Sykkelbynettverket


Min artikel fick en fin placering på ECFs hemsida. Klicka för större

Här finns en fullständig referenslista till min artikel.

4 kommentarer:

Rolf Broberg sa...

Intressant att ökat hjälmbruk inte gett avtryck i statistiken! Det ser verkligen ut som om hjälmivrarna har en del att bevisa. Visst kan en hjälm skydda vid en del olyckor, men som du säger kan ett hjälmkrav ha negativa effekter. Blundar man för dem kan man lura både sig själv och andra.

Hjälmkrav för barn kan få föräldrar att inte våga släppa ut sina barn på cykel. Får barnet cykla, men bara om det har hjälm, kan det tycka att cykling blir för krångligt. Hjälm kan kanske ha en töntstämpel bland kompisarna vars föräldrar inte gilla att de cyklar fritt. Och om de inte cyklar är den sociala kraften stor att inte cykla själv heller även om man får. Åker de andra buss/spårvagn till skolan blir man en enstöring om man cyklar istället.

Tillvänjning som barn kan ha stor betydelse för vilken roll cykeln får i ens senare liv. Det kan påverka vilken daglig motion man får. Det kan också påverka ens ambition att försöka bo nära jobb, skolor, service istället för att välja ett pendlingsliv med bil- och kollektivresor till allt man företar sig. Det påverkar i sin tur hur samhället utvecklas och hur dess struktur påverkar miljön.

Jag kanske drar en del stora växlar, men jag har själv varit frisläppt på cykel från typ 6 år, och jag har i hela mitt liv haft cykelavstånd till alla skolor och arbeten. Det tycker jag var värt väldigt mycket. Jag har också sett mina cykelvilliga småbarn sluta cykla bara för att kompisarna inte gör det.

Erik Sandblom sa...

Tack för din fina kommentar Rolf. Jag tror också att hjälmar kan hindra tillvänjningen. Det är svårt att ta fram siffror på det, men vi vet att populära färdsätt som bil, kollektivtrafik och gång funkar med vanliga kläder. Jag tror cykel måste klara det också, för att bli populärt.

Det leder ingen vart at håna folk för deras fåfänga. Folk går till frisören och köper kläder, för utseende spelar roll.

Anonym sa...

Statistik i all ära men som med bilbältet så är hjälmen en försäkring som räddar liv när det verkligen gäller. Fråga gärna akutläkarna på Astrid Lindgrens barnssjukhus eller varför inte läsa denn artikel : http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2717802-tva-cyklister-till-sjukhus-det-var-mycket-blod-

Erik Sandblom sa...

Hej Anonym, tack för dina kommentarer som du postar under olika alias den 18 maj under olika inlägg i denna blogg.

Den bästa försäkringen är att cykla, för cyklister lever längre och har lägre sjukfrånvaro. Det beror på att nyttan av motion är mycket större än risken att skada sig. Se wikipedia -> cykel.

Och visst kan hjälmsnack göra att folk tar bilen eller bussen istället. Frisyren är viktig ibland, det är därför vi har frisörer. Vi ska göra det lättare att cykla, inte mer komplicerat! Jag vill inte att cykling ska bli lika marginaliserat som moped, mc och ridning, som används vid mindre än tre procent av resorna i Sverige och där hjälm krävs. Och visst är bilhjälm minst lika vettigt som cykelhjälm, för bilister får flest vårddygn för skallskada. Källa VTI, Trafikskador enligt patientstatistik.