måndag 23 februari 2009

Vad är värre, trafikdöd eller sexköp?

Idag diskuterades sexköpslagen i Studio Ett. Att köpa sex är totalförbjudet i Sverige, något som Susanne Dodillet diskuterar i sin doktorsavhandling. Själv tycker jag det är lite fyrkantigt att precis allt sexköpande ska vara kriminellt. Om påven är med, om man har miljövänliga kondomer, och om man får fem miljoner kronor för besväret, ska det verkligen vara helt och hållet förbjudet?

Något som verkligen är dålig moral är att 420 personer dör i vägtrafiken varje år i Sverige. Till skillnad från folk som far illa i sexhandeln, så kan man inte hjälpa dom här människorna på grund av att de är döda. Och långt fler än 420 blir lemlästade. Men 420 människor, är det många eller? Ja, det är som att tre SAS-plan skulle störta varje år och alla omkommer.


Gottröra 1991. Inga omkomna. Foto Börje Thuresson Aftonbladet

I själva verket är det nästan ingen som omkommer på årsbasis i svensk luftfart. Det är 18 gånger säkrare att flyga än att stanna hemma. Och likadant är det i tågtrafiken, noll döda passagerare om året. Även busstrafik är väldigt säker. Det är tio gånger säkrare att åka buss än att åka bil.


Linate 2001. 118 omkomna. Foto Susning.nu

Att få fler att flyga, åka tåg eller buss istället för bil är alla enkla, beprövade sätt att snabbt och dramatiskt minska olyckorna. Det är som prostitution när påven är med, när man har miljövänliga kondomer och man får fem miljoner för besväret. Det kan vi kosta på oss att tillåta. Det andra ska man försöka motverka.


Kastrup 2007. Inga omkomna. Foto Aftonbladet

Förresten, i USA dör ungefär 42 000 personer i vägtrafiken varje år. Det motsvarar två störtande jumbojetsar i veckan.

Inga kommentarer: